Gépkezelői jogosítvány

Gépkezelői jogosítvány: ki, mikor és hogyan állítja ki?

A gépkezelői jogosítvány megszerzése elengedhetetlen a legális nehézgépkezelői munkavégzéshez. Magyarországon a vizsgáztatás és a jogosítványok kiállítása a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) feladata.

Ki állítja ki a gépkezelői jogosítvány-t?

A gépkezelői jogosítvány kiállításáért, valamint a hatósági vizsgák szervezéséért és lebonyolításáért a KAV felel.

  • Felelős Szerv: KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.
  • Feladata: A sikeres vizsgát követően a KAV állítja ki a gépkezelői jogosítványt, amely igazolja a gépcsoportok kezelésére való jogosultságot.

Mikor lesz kiállítva a gépkezelői jogosítvány?

A jogosítvány kiállítására akkor kerül sor, ha a jelölt teljesíti a jogszabályban előírt feltételeket:

  1. Tanfolyam elvégzése: A választott gépcsoportra vonatkozó elméleti és gyakorlati képzés elvégzése egy akkreditált képző intézménynél.
  2. Sikeres vizsga: A KAV által szervezett hatósági vizsga mind elméleti, mind gyakorlati részének sikeres letétele a választott gépcsoport(ok)ból (pl. kotró, targoncavezető, rakodó).
  3. Egészségügyi alkalmasság: Érvényes orvosi alkalmassági vizsgálattal rendelkezik (a gépkezelői munkakörhöz előírt egészségügyi alkalmassági igazolás).
  4. Alapfeltételek: Megfelel a jogszabályokban meghatározott egyéb feltételeknek (pl. betöltött 18. életév).

Hogyan állítják ki?

A kiállítás folyamata a következő lépésekből áll:

  1. Képzés és vizsga: Elvégzed a kiválasztott gépkezelői tanfolyamot, és sikeres hatósági vizsgát teszel a FEDERAL-nál.
  2. Jogosítvány elkészítése: A KAV elkészíti a jogosítványt, amelyen fel van tüntetve, hogy mely gépcsoportok kezelésére jogosult a tulajdonosa.
  3. Átvétel: A kész gépkezelői jogosítványt a képzőnél személyesen vagy postai úton veszi át a vizsgázó.

A gépkezelői jogosítvány megszerzéséhez szükséges nehézgépkezelő tanfolyam elvégzésében készséggel állunk rendelkezésedre!


A régi rendszer: OMEI és NGM/NFM

  • OMME / OMEI (Országos Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézet): A rendszerváltás előtt és azt követően is hosszú ideig az OMME, majd annak utódja, az OMEI volt a felelős a mezőgazdasági gépek, és sokáig a gépkezelői vizsgák szervezéséért és a jogosítványok kiállításáért. A régi, papír alapú gépkezelői engedélyeket sokan máig „OMÉK”-ként emlegetik.
  • Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) / Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM): Később a minisztériumokhoz (például az NGM, majd az NFM) kerültek át a szakmai vizsgákkal kapcsolatos jogosultságok. Ezek a szervek hoztak létre olyan kijelölt vizsgaszervezőket, amelyek a szaktudás igazolása után kiállíthatták a kártyaformátumú gépkezelői jogosítványt.
  • Képzők bevonása: A jogosítvány megszerzése korábban szorosan összefüggött az OKJ-s (Országos Képzési Jegyzék) képzésekkel, melyet hivatalos, államilag elismert képző intézmények tartottak.

Összegzés: Míg korábban a vizsgáztatás és a kiállítás feladata megosztott volt a minisztériumokhoz delegált szervezetek és a vizsgaközpontok között, jelenleg a KAV (Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont) a fő hatóság. Azonban a régen kiállított jogosítványok is érvényesek lehetnek, ha azokon szereplő gépcsoportok szerepelnek a hatályos jogszabályokban.


Az OKJ és az új szakképzési rendszer különbségei

A gépkezelői jogosítvány megszerzésének módja az oktatási rendszer átalakulásával jelentősen megváltozott, különösen az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) megszűnésével.

1. A régi rendszer (OKJ)

  • Jellege: Az OKJ-s szakképesítések (pl. 31 5256 02 Könnyűgépkezelő, 31 5256 03 Nehézgépkezelő) megszerzése volt az első lépés.
  • Vizsga: A képzés egy szakmai vizsgával zárult, melyet a szakképzési intézmény szervezett.
  • Hatósági Vizsga: Ezt követően kellett tenni egy külön hatósági vizsgát (például az NFM által kijelölt vizsgaszervezőnél), amely a gépcsoportok kezelésére jogosított. A jogosítványt csak a hatósági vizsga után állították ki.

2. Az új rendszer (2020 után)

  • Fókusz: A szakképzés átalakult, a gépkezelői végzettségek kikerültek a klasszikus értelemben vett OKJ-ből (illetve az azt felváltó Szakmajegyzékből).
  • Képzés és vizsga: Ma már alapvetően két fő vizsgát kell tenni a jogosítvány megszerzéséhez:
    1. Szakképesítést igazoló képzés/vizsga: Ez a felnőttképzési rendszerben történik.
    2. Hatósági vizsga (KAV): A jogosítvány megszerzéséhez szükséges, államilag elismert vizsga, melyet a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) szervez és felügyel. Ez a vizsga igazolja az elméleti és gyakorlati tudást a konkrét gépcsoport kezelésére vonatkozóan (pl. kotró).

Lényeg: Míg régen egy kétlépcsős (OKJ + Hatósági) folyamat volt érvényben, ma a KAV által szervezett hatósági vizsga jelenti az utolsó, kulcsfontosságú lépést a gépkezelői jogosítvány kézhezvételéhez.